Pages

Sunday 13 March 2011

Rohana :: Kemahiran Hidup :: Pengurusan Ternakan Ikan

DESIGN 1

:: PROTON AQUA CENTER ::

Pusat ini menyediakan kolam ternakan ikan yang diusahakan secara komersial untuk tujuan riadah dan penyelidikan. Kawasan ini dilengkapi dengan makmal sebagai tempat untuk menyelidik dan mengkaji segala hal berkaitan perikanan. Selain itu, ia juga menempatkan bangunan pentadbiran yang canggih selaras dengan perkembangan industri perikanan di Malaysia. Pusat ini dibuka kepada umum sepanjang minggu untuk memperlihatkan proses pengembangan ikan serta beriadah bagi seisi keluarga. Selain memberi pengetahuan kepada penduduk setempat, ia memberi sumbangan dalam bidang pelancongan.

DESIGN 2

:: PUSAT AKUATIK PROTON CITY ::

Walaupun teknologi dalam bidang perikanan semakin maju, Pusat Akuatik Proton City ini masih mengekalkan sistem penternakan secara konvensional kerana yakin akan hasil dan mutu ikan adalah di tahap yang baik. Namun begitu, pusat akuatik ini menyediakan kolam ikan hiasan sebagai titik tumpu dalam usaha menjadikan pusat akuatik ini sebaris dengan tempat pelancongan yang lain.
DESIGN 3

:: PUSAT PERIKANAN PROTON CITY ::

Satu usahasama antara Jabatan Perikanan dan Kementerian Pelancongan akan menghasilkan satu tapak perikanan yang boleh memberi manfaat kepada penduduk sekitar. Pusat Perikanan Proton City ini dilengkapi dengan sistem penternakan yang diuruskan secara sukarela. Namun begitu, terdapat organisasi khas yang memantau aktiviti perikanan di samping menyelenggara kolam dan kawasan sekitar bagi menjamin kebersihan dan keselamatan pengunjung.

9 comments:

  1. oh hebatlh..tasik jadi tempat pelancongan dah...

    ReplyDelete
  2. bunga ape ye yang warna merah 2..besar sgh bekas die..

    ReplyDelete
  3. hutan : ni cadangan 10thn akan dtg. bley ke..hehe.. thanks neway..:)

    usin : kak limah suh balik la..haha.. mm..actually yg bulat tu bkn bekas bunga, it's d fish center. thanks 4 ur comment..:)

    ReplyDelete
  4. Idea yang bagus..boleh dijadikan proposal dlm hab pembangunan industri perikanan dan juga sebagai produk utk industri pelancongan..sesuai dgn dasar kerajaan dlm ke arah pembangunan yg moden serta mengekalkan ekosistem di sesebuah kwsn tersebut..

    ReplyDelete
  5. thanks Pencinta Alam.. tp sy rasa byk lg kena pbaiki design2 ni. it's quite though for a beginner user (photoshop) like me.. hehe.. :)

    ReplyDelete
  6. cantik design..design 1, nampak macam kat luar negara..:-)

    ReplyDelete
  7. design mcm ni secara tak langsung boleh jadi altenatif utk promote industri perikanan negara ke mata dunia ni...betul tak?

    ReplyDelete
  8. anonymous : thanks for ur compliment.. hopefully cmtu la, to support our industry.

    ReplyDelete