Pages

Thursday 17 March 2011

Hanisah :: Kemahiran Hidup :: Pengurusan Ternakan Ikan

DESIGN 1

Ni lah dia Proton Fish Centre yang akan jadi tempat tumpuan manusia-manusia di sekitar Tanjung Malim khusunya dan seluruh rakyat Malaysia amnya...hurm, macam hebat je bunyi nye..tapi kenyataannya memang hebat pun..:) kalau korang nak tahu, proton Fish centre ni bukan saje mempunyai kawasan penternakan ikan yang luas, malahan di kawasan ni jugak ada sebuah bangunan yang mane dalam bangunan tu korang boleh belajar macam-macam benda yang berkaitan nga ikan ni..korang nak tahu pasal jenis ikan ke, cara nak menternak ikan ke..makanan ikan ke..atau ape-ape jelah..sumenya tersedia disini. pendek kata kawasan ni memang bagus sangat untuk dijadikan pusat pembelajaran berkaitan penternakan ikan. so, kalau datang ke Proton Fish Centre ni bukan je dapat menikmati pemandangan yang indah tapi ilmu pun dapat...kan beruntung namenya tu...! :)

DESIGN 2

Untuk design yang ke-2 ni pulak namanye Proton Aquaria.  Disekitar tasik ni disediakan dengan landskap yang menarik untuk pengunjung-pengunjung yang datang kesini. Seperti yang korang dapat lihat..kat dalam tasik tu ada banyak sangat sangkar ikan. Macam-macam ikan yang diternak disini..bagi pengunjung yang datang tu...nak beli boleh..nak tengok-tengok aje pun boleh...:). Selain tu jugak, kat area ni terdapat sebuah bangunan yang tersergam indah yang diberi nama Proton Aquaria. Semua pengurusan dalam bangunan tu berkaitan dengan ikan..kalo nak citer satu2 kn panjang pulak jdnye..tp yang pastinya kunjungan ke Proton Aquria ni mesti tak sia2..tak buang minyak derr..:) 


DESIGN 3

Santai...itulah suasana yang cuba digarap dalam design ni..sebuah kawasan penternakan ikan  yang luas dan disediakan  tempat2 khas untuk pengunjung yang datang kesini untuk rileks2 smbil menikmati pemandangan yang indah disekitarnye..sebuah bangunan yang berfungsi sebagai sebuah tempat yang menyediakan segala maklumat tentang pengurusan penternakan ikan juga dibina disini..nama bangunan tu Proton Aquaria. Kawasan penternakan yang dibina ini sebenarnye sangat bermanfaat kepada seluruh community di sekitar kawasan ini.

15 comments:

  1. imaginasi yg bt org2 d tnjg malim terkesima..hehhe

    ReplyDelete
  2. sguh ke x buang minyk cni?he..heproton aqua awk nmpk canggih...rasa nk g lh

    ReplyDelete
  3. dr mane awk dpt idea ni?hbt jg..rasa terpegun

    ReplyDelete
  4. i love all ur designs. superb. congrats!

    ReplyDelete
  5. bagus..bagus..design cantik dan canggih, nanti membangun dan makin cantik la tasik proton..:-)

    ReplyDelete
  6. idea menarik n unik..congrates

    ReplyDelete
  7. limau nipis:kombinasi dr idea kwn2 dan idea sy..maka terhasilah design yg sedemikian rupa...ngeeeee.

    ReplyDelete
  8. Effy Honey: thanks 4 da compliment...:)

    ReplyDelete
  9. Anonymous: terima kasih atas komen2 anda...kalo rs ada nk bg ape2 cdgn..sgt lah dialu-alukn...:)

    ReplyDelete
  10. suka kesemua design...sangat unik dan ade seni rekaan tersendri...keep it up...

    ReplyDelete
  11. kalau design camni... xmkn ikan lah nampaknye... lagi mahal dari kambing.. lembu... unte... keldai... trex.. dan kawasan2 yg sama waktu dgn nye... hakhakhak..
    dah mcm taman permainan.. hikhikhik..
    kalau cantik.. ok lah... kalau pusat penyelidikan, ok ni. TAPI utk penternakan secara komersial.. masak beb!! try to be more technikal. do research sikit2. apa beza kolam 4segi gan kolam bulat. xtau lah ikan apa yg korg nak ternak kan..??? ikan bilis air tawar kot???... untuk nasik lemak kurang colestrol... hihihihi... kurang garam... kurang darah tinggi... hihihii...
    anyalltheway... all the best.
    sekian saja komen saya.
    TQ

    ReplyDelete
  12. hehhhee..projek ni namanye blogger dreams magic...
    sbb tu lah nmpak cm xlogik..sbb magic kn..tp, ape2 pn..ur coment tu ada btlnye..insyaAllah, i will do better 4 da next project. very like ur coment..:)

    ReplyDelete
  13. betul la... saya setuju dgn pendapat tuan TQ... hehehehhe.... kalo camni punya kolam perternakan ikan mmg besar belanja... mau ikan yg dijual pun akan jadi lebih mahal dr skg... tapi kalo dgn design yg mcm ni blh menyebabkan ikan2 tu bahagia dan mempercepatkan proses perternakan ok la... saya setuju dan saya nak tempah 1 nak buat kat kg saya... hehehhe... ape2 pun design u all mmg terbaekkkkkkk.... i likeeeee.... :D

    ReplyDelete
  14. Mr.janggut: kalo pasal harga ikan xde mslh..projek ni dibina khas utk community...harga kompen lbh murah dr pasaran biasa..:)sbnrnye tempat ni lbh kpd tmpat utk community belajar mengenai cara-cara penternakan ikan. ape2 pun thanks 4 ur coment..sy rs lps ni sy mst create design yg kelihatan lebih realistik..sgt suka komen anda! :-)

    ReplyDelete